Usterki przegubu samochodu – co zrobić w takiej sytuacji?

Możliwych awarii samochodu jest bez liku – dzisiaj pod lupę bierzemy część samochodową, której usterka może nas spotkać w każdej chwili, podczas użytkowania pojazdu. Jak sprawdzić przegub wewnętrzny, czy można zawczasu rozpoznać objawy problemu i co zrobić jak się zepsuje? Odpowiadamy poniżej.

Czym jest przegub napędowy?

W samochodach z napędem na przednie koła, przeguby znajdują się na obydwu końcach każdej półosi (jeden przy kole – przegub zewnętrzny, a drugi przy skrzyni biegów – przegub wewnętrzny). Dzięki takiej konstrukcji możliwe jest napędzanie kół przy jednoczesnym ich skręcaniu. W samochodach z napędem na tył lub na cztery koła, napęd na tylną oś przenoszony jest najczęściej za pomocą wału Cardana.

Przeguby napędowe poddawane są sporym obciążeniom, dlatego ulegają awariom. Żywotność prawidłowo eksploatowanych i odpowiednio konserwowanych przegubów jest jednak dosyć długa. Są one chronione gumowymi osłonami, a znajdujący się w nich smar, pozwala na płynną pracę i zapobiega ścieraniu lub zużywaniu. Ich pracę można porównać do nadgarstka, która pozwala na normalną pracę tej części ręki dzięki mazi stawowej. Gdy się zerwie, następuje kontuzja wymagająca unieruchomienia ręki w szynie i zrośnięcia się pękniętej torebki – w przypadku przegubu pozostaje nam tylko wymiana zniszczonej części.

Zerwanie przerwanej osłony jest jednak tylko jedną z możliwych awarii. Przeguby zużywają się także podczas gwałtownego ruszania przy skręconych kołach. Warto poprosić mechanika o dokładny przegląd osłon podczas każdego badania technicznego. Gdy przegub będzie uszkodzony, usłyszymy charakterystyczny dźwięk stukania przy kole, jednak takie objawy świadczą już o dość mocnym zniszczeniu tej części. Wówczas wizyta u mechanika jest konieczna. Można także maksymalnie skręcić koła, aby osłony przegubów były widoczne i samodzielnie sprawdzić ich stan.

Naprawa i regeneracja przegubów

Regeneracja przegubów oznacza odnowienie lub obróbkę całego podzespołu albo części, przywracając jej fabryczny stan. Nie wszystkie części samochodowe nadają się do regeneracji, ale wały i przeguby napędowe warto temu zabiegowi poddawać, szczególnie jeżeli nasz model pojazdu nie ma zamienników, a oryginalne są bardzo drogie. Objawy zużytego przegubu wewnętrznego lub zewnętrznego są sygnałem, że pojazd należy natychmiast odstawić do naprawy u mechanika. Ważne jest kontrolowanie w miarę możliwość stanu ogumienia przegubów, ponieważ przerwanie powoduje wyciek oleju i wnikanie zanieczyszczeń takich jak kurz, piasek, czy woda. Samochód wtedy może stanąć na środku drogi i już dalej nie ruszyć. Chwilę przed awarią poczujemy wyraźne drgania lub stukania, ale rozsypanie się przegubu to wtedy kwestia kilku minut. Oprócz robocizny zapłacimy za zakup części, a to koszt nawet do 600 zł. Jeśli mechanik będzie wymieniał również półoś, ta cena może się podwoić. Dlatego polecamy dokonywać regularnego przeglądu tych części. A jeżeli dotknęła Cię ta awaria i interesuje Cię dobra regeneracja przegubów – Takie Wały to firma, która wykona dla Ciebie tę usługę w bardzo korzystnej cenie.

Zostaw swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *