
Konstruktorzy samochodów osobowych prześcigają się między sobą o to kto zaprezentuje najnowszy gadżet obalając funkcjonalność drugiego. Czasem jednak zdarzy się tak, że i dla nas kierowców przyniesie ona dobry skutek. Jednym z głównych przesłań przy projektowaniu samochodów jest walka o jak najniższe zużycie paliwa. System start-stop jest stosowany w samochodach od kilku lat. Praktycznie każde nowe auto, które opuszcza salon samochodowy jest wyposażone w to rozwiązanie. Wszystko w celu najbardziej efektywnego ograniczania zużycia paliwa.
W jaki sposób działa system start-stop?
System został stworzony dla bardzo prostej idei. Skoro samochód jest tymczasowo zatrzymany, zupełnie niepotrzebnie spala paliwo. Zatem skoro robi to nie potrzebnie wywnioskowano, że warto w takich sytuacjach chwilowo przerywać pracę jednostki napędowej. Dlatego też, kiedy zatrzymamy się i puścimy sprzęgło na tzw. luzie (w aucie z manualną skrzynią biegów ? z automatem wystarczy się zatrzymać i trzymać nogę na hamulcu), elektronika odpowiadająca za pracę systemu start-stop unieruchomi silnik. Ponowne wciśnięcie pedału sprzęgła (lub puszczenie hamulca nożnego) spowoduje uruchomienie motoru. Działanie systemu start-stop jest uwarunkowane od kilku czynników.
? System start-Stop jest coraz powszechniejszym rozwiązaniem w samochodach. Układ ten nie jest raczej stosowany w dużych pojazdach jak autobusy czy ciągniki siodłowe. Jego działanie jest uwarunkowane m.in. od warunków atmosferycznych, stopnia naładowania akumulatora czy obciążenia układu elektroniki pokładowej pojazdu. Mocno upraszczając w odpowiednich warunkach system zadziała. Jednak jego aktywacja jest zależna wyłącznie od elektronicznego sterownika. Kierowca może jedynie kompletnie dezaktywować system start-stop poprzez odpowiedni przycisk w kabinie
Testy
Czy system start-stop jest efektywny? Testy wskazują, że zyski z oszczędności paliwa podczas postoju samochodu są niewielkie i wahają się w wartościach między 0,5 a 1,5 l/100 km. Eksperci wskazują, że sam system start-stop wymógł na producentach stosowanie innych części mechanicznych. Podkreślają również, że proces uruchamiania jednostki napędowej może spowalniać samo ruszenie z miejsca.
? Instalacja systemu start-stop na pokładzie samochodu, wymagała kilku zmian w jego mechanice. Takim najprostszym przykładem jest m.in. większy akumulator czy bardziej wytrzymały rozrusznik. Wszystko dlatego, że w momencie, kiedy nie pracuje silnik, akumulator nie jest doładowywany przez co potrzeba, więcej energii do zapewnienia działania całego auta, jak i ponownego uruchomienia silnika.
Większe i wydajniejsze elementy mechaniki, ale i częstsze korzystanie z nich nie pozostaje bez wpływu na kondycję całego samochodu. Wraz z wiekiem akumulator będzie tracił swoje właściwości, a mocniej używany rozrusznik będzie wymagał szybszej wymiany. Mając na uwadze powyższe argumenty należy się mocno zastanowić czy warto korzystać z systemu start-stop i czy jest on w ogóle potrzebny na pokładzie naszego samochodu. Żeby ocenić najlepiej spróbować. Większość tanich wypożyczalni we Wrocławiu posiada w swojej flocie auto z tym systemem, więc dla samej próby wydatek mógłby być nie wielki. Jesteśmy ciekawi Państwa opinii.